Kennismakingsgesprek:
- De trajectbemiddelaar maakt kennis met de cliënt en geeft informatie over de trajectbemiddeling.
- Voorbeeld: Onthaalbrochure GTB
- De trajectbemiddelaar toetst de inclusiecriteria af:
- behoort de cliënt tot de doelgroep
- bevindt de cliënt zich op trede 3, 4, 5 of 6 van de participatieladder
- volgt de cliënt nog een ander traject, bv. jobcoaching via OCMW, art.107, loopbaanbegeleiding, inwerkcoaching mutualiteit,...
- Omdat de privacywetgeving en het overleg tussen de verschillende partijen zeer sterk met elkaar verbonden zijn, wordt tijdens het eerste gesprek het Privacydocument ondertekend. Hierin brengt de cliënt zijn persoonlijk netwerk in kaart en geeft hij al dan niet toestemming aan de bemiddelaar om contacten te leggen.
- De trajectbemiddelaar
- bespreekt de huiswerkopdrachten die de cliënt voorbereidde. Was het voor de cliënt moeilijk om dit alleen te doen, dan bekijken ze met wie van zijn persoonlijk netwerk hij dit samen kan opnemen. Lukt dit niet, dan neemt de bemiddelaar dit op met de cliënt.
- geeft nieuwe huiswerkopdrachten mee en houdt hierbij rekening met het tempo van de cliënt. Het betreft hier instrumenten die inzetbaar zijn voor elke cliënt, bv. ICF Klantenversie, Energiegevers en -vreters,..
- geeft de vragenlijst medische gegevens voor de huisarts/behandelende arts mee aan de cliënt met de vraag om deze samen met de arts te bespreken en in te vullen.
- Brief behandelende arts - aanvraag medische gegevens
- Medische gegevens + vragenlijst behandelende arts
- geeft de vragenlijsten voor eventuele andere betrokken zorg- en hulpverleners mee (kine/ergo, psycholoog/psychiater) aan de cliënt met de vraag om deze samen met de zorg- en hulpverleners te bespreken en in te vullen
- Brief eerstelijn - invullen vragenlijst
- Vragenlijst psychiater-psycholoog
- Vragenlijst kine-ergo
- Vragenlijst andere zorg- en hulpverleners
- De trajectbemiddelaar houdt hierbij rekening met enkele randvoorwaarden: financiële mogelijkheden, mobiliteit, ... van de cliënt
Oriëntering: Na het eerste kennismakingsgesprek volgen één of meerdere oriënteringsgesprekken
- De trajectbemiddelaar
- diept de items uit het kennismakingsgesprek verder uit, op maat en op tempo van de cliënt
- bespreekt de huiswerkopdrachten met de cliënt en volgt ze op
- geeft nieuwe huiswerkopdrachten mee, op tempo en op maat van de cliënt en volgt ze op
- brengt het netwerk van de cliënt in kaart
- De trajectbemiddelaar vraagt een akkoord aan de medisch adviseur voor de trajectbemiddeling als de patiënt een ziekte- of invalideteitsuitkering geniet.
- Blijkt uit voorgaande acties dat de cliënt niet in aanmerking komt voor de trajectbemiddeling of wenst hij zelf het traject niet te starten dan verwijst de trajectbemiddelaar de cliënt gericht door en brengt hij andere zorg- en hulpverleners eventueel op de hoogte.
- Afhankelijk van de aard, de nood, de complexiteit van de cliëntsituatie neemt de trajectbemiddelaar initiatief om in overleg te gaan met betrokken zorg- en hulpverleners. De aard van het overleg varieert van het uitwisselen van gegevens tot het organiseren van een multidisciplinair overleg.
Taakfiche
Tijdens de intakefase wordt dieper ingegaan op de droom van de cliënt inzake tewerkstelling en wordt gereflecteerd op acties die kunnen opgezet worden, bv. stage lopen op een werkvloer of werkplekleren.