Om te weten naar welke arbeidsbemiddelaar de eerstelijn kan doorverwijzen, is Vragenlijst 'Wie bemiddelt de cliënt naar werk?' een aangewezen instrument.
Is de cliënt voldoende zelfredzaam, dan is het aan te raden dat hij zelf de stap naar begeleiding zet. Hij kan zichzelf aanmelden bij de aangewezen arbeidsbemiddelaar. Om hem hierin te ondersteunen kan de zorg- of hulpverlener wel een Verwijsbrief opmaken met hierin volgende mogelijke gegevens:
- aantal algemene gegevens
- reden van verwijzing
- haalbaarheid van tewerkstelling
- doelstellingen en motivatie cliënt
- valkuilen en drempels
Ook al zet de cliënt deze stap zelf, toch is een warme overdracht aan te bevelen. Mits akkoord van de cliënt kan er telefonisch overleg gepleegd worden en eventueel relevante dossiergegevens gedeeld.
Na de aanmelding ontvangt de cliënt een uitnodiging voor een intake. Samen met de uitnodiging ontvangt de cliënt huiswerkopdrachten. De cliënt bereidt de opdrachten voor tegen het intakegesprek
- Mijn loopbaanvragen: In deze opdracht kan de cliënt weergeven of hij klaar is om de stap naar werk te zetten, welke voordelen hij ziet in tewerkstelling, maar ook welke drempels hij op dit moment ervaart en wie hem hierbij kan ondersteunen.
- Doelstellingen - Ik weet aan welke doelstellingen ik wil werken. Deze opdracht zorgt ervoor dat de cliënt kan weergeven aan welke zaken hij wenst te werken gedurende de begeleiding.
Taakfiche
Nadat de eerstelijnswerker en cliënt samen besloten hebben de stap naar werk te zetten, dient er overgegaan te worden naar een aanmelding bij een trajectbemiddelaar.