De trajectbemiddelaar stelt informatie ter beschikking aan zijn (potentiële) cliënten
De trajectbemiddelaar organiseert infosessies over thema 'werk en zorg' voor de eerstelijn, met volgende doelstellingen:
- de eerstelijn denkt oplossingsgericht rond ziekte en arbeid en is overtuigd dat arbeids(re-)integratie mogelijk is.
- de eerstelijn hanteert een empowerende aanpak rond de doelgroep.
- de eerstelijn is zich bewust van haar rol.
- de eerstelijn kan gericht doorverwijzen naar diensten voor arbeidsbemiddeling, met bij voorkeur het aanreiken van één contactpunt.
- de tewerkstellingsgraad van personen met een arbeidsbeperking verhoogt.
De trajectbemiddelaar kan gebruik maken van de Presentatie 'sensibiliseren eerstelijn'.
De trajectbemiddelaar bouwt zijn persoonlijk eerstelijnsnetwerk uit. Het is de moeite om tijd te investeren in de uitbouw en het behoud van een persoonlijk netwerk. Bijvoorbeeld geven artsen aan dat ze vlugger contact opnemen als een gezicht kunnen plakken op een dienstverlener.
Focus vooral op persoonlijke of telefonische contacten, mailings blijven vaak onbeantwoord. Vooral het eerste contact, waarin je vooral de werking en het aanbod toelicht, doe je best persoonlijk. Blijf deze contacten ook onderhouden door hen regelmatig op de hoogte te houden, zowel van individuele dossiers als van algemene aangelegenheden.
Misschien renderen niet alle contacten onmiddellijk, maar wel op een later tijdstip.
Uiteraard is deze manier van aanpak zeer arbeidsintensief, toch is het de moeite om het te overwegen. Immers na enkele succesverhalen te kunnen boeken, volgt het sneeuwbaleffect en wordt de tijdsinvestering kleiner.
De attitude van de arbeidsbemiddelaar is van belang om de eerstelijn te overtuigen van het nut van een intensieve samenwerking, gezien de bestaande misverstanden en vooroordelen die er heersen. In het begin van de samenwerking ligt het initiatief vooral bij de bemiddelaar. Het is van belang om als bemiddelaar doordrongen te zijn van het idee dat samenwerken zinvol is.
Hou er rekening mee dat de zorgsector ook in volle ontwikkeling is en dat het uitbouwen van samenwerkingen vaak een lang proces is met prioriteiten die kunnen veranderen. Stel je hierin flexibel op en zoek steeds naar oplossingen op maat van de zorg- en hulpverleners. Onthou bijvoorbeeld dat artsen het zeer belangrijk vinden om een centrale aanspreekpersoon of -punt te hebben binnen de regio, zorg dan ook voor een goede bereikbaarheid.
Wens je een speficiek zorgpad te ontwikkelen vanuit dit basismodel, bv. voor een bepaalde doelgroep, een pathologie-gebonden pad of een regionale versie, breng dan alle betrokken actoren in kaart. Toets ook de draagkracht en bereidheid tot verandering van de stakeholders af. Neem voldoende tijd voor deze fase. Zorg voor een correct evenwicht tussen de betrokken disciplines en organisaties in je ontwikkelingsgroep.
Om de eerstelijn te betrekken, kan je terecht bij bestaande overlegplatformen zoals de SEL's en de LMN's. Zij hebben immers de opdracht om multidisciplinaire samenwerkingen te bevorderen en de gesprekstafel aan te bieden voor dergelijke initiatieven. Je kan terecht op Vlaamse SEL's en LMN's
Taakfiche
Om de rol en het belang van de eerstelijn in arbeids(re-)integratieprocessen te verduidelijken en te stimuleren, is het een taak van de trajectbemiddelaar om de samenwerking tussen deze verschillende sectoren aan te moedigen. Ook biedt de trajectbemiddelaar voldoende en duidelijke informatie aan aan zijn doelgroep.