Om te weten naar welke arbeidsbemiddelaar de eerstelijn kan doorverwijzen is de Vragenlijst 'Wie bemiddelt de cliënt naar werk?' een aangewezen instrument.
Is de cliënt voldoende zelfredzaam, dan is het aan te raden dat hij zelf de stap naar begeleiding zet. Hij kan zichzelf aanmelden bij de aangewezen arbeidsbemiddelaar. Om hem hierin te ondersteunen kan de zorg- of hulpverlener wel een Verwijsbrief opmaken met hierin volgende mogelijke gegevens:
- algemene gegevens
- reden van verwijzing
- haalbaarheid van tewerkstelling
- doelstellingen en motivatie cliënt
- valkuilen en drempels
Ook al zet de cliënt deze stap zelf, toch is een warme overdracht aan te bevelen. Mits akkoord van de cliënt kan de eerstelijn telefonisch overleg plegen met de arbeidsbemiddelaar en eventueel relevante dossiergegvens delen.
Is de cliënt niet in de mogelijkheid om zelf een aanmelding te doen, dan kan je als zorg- of hulpverlener dit voor je rekening nemen.
Na de aanmelding ontvangt de cliënt een uitnodiging voor een intakegesprek, samen met enkele huiswerkopdrachten.
De doorverwijzer ontvangt een brief 'doorverwijzer - intake' met kennisgeving van de intake.
Taakfiche
Nadat de eerstelijnswerker en cliënt samen besloten hebben de stap naar werk te zetten, dient er overgegaan te worden naar een aanmelding bij een trajectbemiddelaar.