De cliënt finaliseert, samen met de trajectbemiddelaar, zijn houvastplan. De opmaak ervan startte al in de vorige fase (trajectacties). Hierbij wordt de cliënt aangespoord om na te denken over wat hij of zij kan doen wanneer hij of zij het opnieuw moeilijk krijgt, wie hij kan aanspreken,...
Het doel van dit plan is om de cliënt te laten reflecteren over wat te doen wanneer hij of zij voelt dat het mis begint te gaan. De cliënt brengt volgende elementen in kaart:
- signalen van verhoogde stress die de cliënt bij zichzelf kan herkennen
- energiegevers: kleine dingen die de cliënt zelf kan doen wanneer hij signalen van verhoogde stress opmerkt - Energiegevers en -vreters
- wat kunnen helpende gedachten zijn op deze momenten?
- wie zijn aanspreekpunten in zijn omgeving, zowel op het werk als in de privé-situatie? welke rol bedeelt de cliënt hierin zelf toe aan de eerstelijn?
De cliënt ontvangt een schrijven waarin het traject formeel wordt beëindigd.
Taakfiche
In deze fase streven we ernaar om de begeleiding van de klant op een zo correct mogelijke manier af te sluiten. Aangezien ieder traject op maat is, verschilt de duur van een traject van persoon tot persoon. Afronden kan om verschillende redenen gebeuren, nl. de cliënt is aan het werk, de medische aandoening van de cliënt maakt verdere stappen naar werk niet mogelijk of een verdere begeleiding biedt geen meerwaarde meer.